Ako môžeš zarobiť peniaze bez vlastného produktu? Pomôže ti affiliate marketing.

Affiliate marketing (známy aj ako affiliate partnerstvo) je jeden zo zaujímavých spôsobov, ako zarobiť peniaze online. Ak sa rozprávame o tom, ako zarobiť peniaze bez vlastného produktu, tento spôsob je ideálny.

Mnoho úspešných online podnikateľov v zahraničí má affiliate príjem. Mnohí konzultanti ho odporúčajú ako prvý zdroj príjmu pre začiatočníkov.

Napriek tomu sú partnerské programy na Slovensku známe menej a ešte menej ľudí ich využíva na to, aby dosiahli úspech. Je v nich však oveľa väčší potenciál, než sme doteraz vedeli využiť!

Tento zdroj príjmov má veľa výhod. Aby si bola úspešná, musíš dodržiavať niekoľko pravidiel.

V tomto príspevku popíšem, čo by si mala mať na pamäti, ak chceš získať príjem z affiliate marketingu.

affilate-marketing-e-affiliate

Význam affiliate marketingu alebo affiliate partnerstva

Možno máš len hmlistú predstavu o tom, čo presne tento pojem znamená. Začnime teda tým, čo je affiliate marketing.

Affiliate marketing je proces získavania provízií propagáciou produktu inej osoby (alebo spoločnosti). Nájdeš produkt, ktorý sa ti páči, spropaguješ ho svojmu publiku a získaš, tzv. províziu, ktorá predstavuje určité percento z predajnej ceny predaného produktu.

Najlepšie na tom je, že nemusíš míňať čas a peniaze na vytváranie vlastných produktov, pretože ťažkú ​​prácu už urobil niekto iný.

V partnerskom programe sa zúčastňujú traja:

  1. Ty a tvoj web, ako affiliate. Budeš potrebovať nejakú online platformu (napr. webovú stránku), kde umiestniš partnerský odkaz.
  2. Partnerom je podnikateľ, spoločnosť alebo sieť. V prípade podnikateľa alebo spoločnosti spolupracuješ priamo s nimi a ponúkaš jeden alebo viac ich produktov. V prípade sietí (ako je napríklad partnerský program Amazon) môžeš odporúčať produkty z oveľa širšej ponuky.
  3. Zákazníci, ktorí kliknú na partnerský odkaz (ktorý obsahuje tvoje jedinečné ID) alebo použijú tvoj jedinečný kupónový kód na nákup produktov od tvojho partnera. Pomocou týchto metód môžeš sledovať, kto prišiel na tvoje odporúčanie, a na základe toho získaš províziu.

Ak si affiliate partnerstvá nastavíš podľa pravidiel, je to skutočne výhodné pre všetkých troch zúčastnených:

  1. Prostredníctvom tvojich odporúčaní sa návštevníci tvojich online platforiem môžu dozvedieť o nových produktoch, službách a nástrojoch, ktoré im môžu pomôcť.
  2. Vďaka tvojmu odporúčaniu môže tvoj partner nájsť nových zákazníkov, s ktorými by sa inak nestretol.
  3. Ak návštevník nakúpi, získaš províziu ako odporúčajúci. Sadzby provízií sa môžu veľmi líšiť: zvyčajne sa pohybujú v rozmedzí 1 – 50 % z ceny produktu, ale existujú aj provízie vyššie.

Pre koho je affiliate marketing určený?

Affiliate marketing môže byť skvelou voľbou pre online podnikateľov, blogerov a naozaj pre každého, kto buduje svoje podnikanie s ohľadom na záujmy svojho publika. 

Svojimi vlastnými produktami pravdepodobne nedokážeš odpovedať na všetky potreby publika, ale odporúčaním produktov iných používateľov, môžeš pomôcť vyriešiť oveľa viac problémov.

Affiliate marketing je obzvlášť dobrou voľbou pre začiatočníkov, ktorí nemajú v počiatočných fázach svojho online podnikania vlastný produkt, alebo ak nie sú z nejakého dôvodu pripravení vytvoriť vlastné produkty, službu, napríklad z dôvodu nedostatku času.

V tomto prípade môžeme stále pomáhať našej komunite odporúčaním existujúcich produktov/služieb a zároveň je to skvelý zdroj príjmov.

Výhody a nevýhody affiliate marketingu

Ako všetko, aj affiliate marketing má svoje výhody a nevýhody.

Výhody:

  • Affiliate marketing môžeš poľahky začať s minimálnymi nákladmi. Vstup do programov je zvyčajne bezplatný. Produkt nemusíš vytvárať, skladovať, a ani odosielať.
  • Keďže výrobok nevlastníš, riziko je nízke. Ak si produkt nekúpia, nič nestratíš.
  • Prostredníctvom affiliate marketingu máš možnosť vytvárať pravidelný tok príjmov. Môžeš si privyrobiť alebo si vytvoriť slobodnejší životný štýl, nezávislý od času a miesta.

Nevýhody:

  • Affiliate marketing nie je rýchly spôsob, ako zarobiť peniaze. Vybudovanie potrebnej dôvery u publika a prilákanie potrebnej návštevnosti na tvoje stránky, ktorá prinesie výraznejší príjem, si vyžaduje čas.
  • Keďže produkt nevlastníš, máš menšiu kontrolu nad kvalitou ponúkaného produktu alebo služby.
  • Mnohé partnerské programy vyplácajú provízie až po dosiahnutí určitej minimálnej výšky provízie a niektoré vyplácajú provízie oveľa neskôr ako pri nákupe (napríklad v prípade cestovania až po uskutočnení cesty, nie po jej rezervácii).
  • Ak chceš spolupracovať s veľkými partnerskými sieťami v zahraničí, mala by si si uvedomiť možnosť existencie jazykovej bariéry.
  • V slovenčine je menej partnerských programov ako napríklad v angličtine. Existuje však mnoho služieb v anglickom jazyku, ktoré nemajú skutočne dobrú slovenskú alternatívu, preto je vhodné odporučiť slovenským používateľom zahraničné služby s dodatočnou podporou.
  • Existuje mnoho možností individuálnych dohôd aj na Slovensku, ale vyžadujú dodatočné úsilie.

No napriek týmto nevýhodám máš veľkú príležitosť. Dúfajme, že postupom času bude k dispozícii aj v slovenskom jazyku viac produktov, ktoré budú lepšie a ku ktorým budú pripojené partnerské programy.

Aké produkty môžeš odporučiť?

Samozrejme, závisí to aj od témy, ale toto sú najčastejšie odporúčané produkty:

  • online a offline školenia,
  • knihy, e-knihy,
  • fyzické produkty,
  • služby,
  • softvér, aplikácie,
  • služby koučov,
  • klubové členstvo,
  • značky oblečenia, domáce dekorácie,
  • stránky na rezerváciu ciest,
  • finančné služby, atď.

Kde nájdete tieto produkty?

Urobíš najlepšie, keď začneš tým, že si spíšeš  zoznam produktov alebo služieb, ktoré si používala alebo používaš v súvislosti s tvojou témou.

Ak ti pomohli pri dosahovaní tvojich cieľov je pravdepodobné, že pomôžu aj tvojim návštevníkom, zákazníkom. Ak si napríklad strávila veľa času nad istým pracovným postupom, ale objavila si softvér, ktorý ti ušetrí veľa času a mohol by byť užitočný aj pre ostatných, s podobnými cieľmi.

Často však musíš ísť nad rámec produktov, ktoré už používaš, a nájsť riešenia, ktoré sú prospešné pre tvoju komunitu. A to si môže vyžadovať trochu prieskumu.

Okrem vyhľadávania na Googli môžeš využiť svoju profesionálnu sieť, skupiny na Facebooku, mastermind skupiny, pozrieť si partnerské programy, ktoré ponúkajú spoločnosti alebo siete (napr. partnerský program https://www.shareasale.com/info/, partnerský program booking.com)

Ako propagovať odporúčané produkty?

Môžeš používať tie isté nástroje, ktoré používaš bežne:

  • optimalizácia pre vyhľadávače (SEO), platená reklama,
  • obsahový marketing (príspevky na blogu, videá na YouTube, podcasty),
  • e-mailový marketing,
  • webináre, sociálne médiá, atď.

Nestačí len zverejniť odkaz a čakať na províziu. Existujú konkrétne spôsoby, ako môžeš efektívne propagovať svoju partnerskú činnosť. Napríklad:

  • podrobné prezentácie produktov, porovnania,
  • prípadové štúdie,
  • rozhovory,
  • bezplatné školenia, webináre, atď.

Prostredníctvom nich môžeš jasnejšie ukázať, ako produkt funguje a ako by mohol pomôcť členom tvojho publika.

Ako začať s affiliate marketingom?

Stačí podniknúť niekoľko jednoduchých krokov, aby si začala zarábať s affiliate partnerstvom.

Dobrým začiatkom by mohlo byť hľadanie vhodných produktov alebo vhodnej siete a potom môžeš začať ponúkať produkty. Avšak všetkému musí predchádzať dôležitý prvý krok. Ak ho vynecháš, ani tá najlepšia propagácia nebude fungovať.

V prvom rade si musíš získať dôveru publika.

Správny postup je teda nasledovný:

  1. Vybuduj si vzťah so svojím publikom!
  2. Nájdi produkty, ktoré sú užitočné pre tvoje publikum!
  3. Najprv ich začni používať sama a odporúčaj ich len vtedy, ak naozaj stoja za odporúčanie!
  4. Zhromaždi dôkazy o tom, že výrobok skutočne funguje a splní to, čo sľubuje!
  5. Začni odporúčať produkt svojmu publiku a dúfaj, že urobia nákupy, z ktorých môžeš získať provízie!

Tí, ktorí sú v affiliate marketingu veľmi úspešní, zdôrazňujú dve veci, ktoré rozhodujú o úspechu:

  • Dôvera publika.
  • Naozaj im ponúkaš produkty s cieľom pomôcť im vyriešiť ich problém?

Vzhľadom k tomu, stojí za to sa znova pozrieť na to, čo je affiliate marketing, a požičať si definíciu Pata Flynna:

„Affiliate marketing je v skratke odporúčanie produktov, ktoré poznáš (a v ideálnom prípade sama používaš), komunite ľudí, ktorí ti dôverujú a ktorí daný produkt potrebujú.“

Koľko teda môžeš zarobiť, keď začneš s affiliate marketingom?

To závisí predovšetkým od toho, do akej miery chceš, aby to fungovalo, a koľko času, energie a sústredenia si ochotná tomu venovať. Závisí to aj od ďalších faktorov:

  1. Percento provízie, ktoré dostaneš za každý predaj pridruženého produktu alebo služby.
  2. Veľkosť tvojho publika.
  3. Do akej miery sa ti darí propagovať tieto produkty alebo služby tvojmu publiku.
  4. Typické percentá provízií sa líšia v závislosti od pridruženej spoločnosti, s ktorou spolupracuješ, a od typov produktov alebo služieb, ktoré propaguješ.

Digitálne produkty a služby zvyčajne ponúkajú vyššie marže, v dôsledku nižších nákladov na výrobu a plnenie – neexistujú žiadne suroviny, výroba, skladové priestory, náklady na dopravu atď.

Tieto marže môžu byť až 50 percent.

Na druhej strane, vzhľadom na všetky vyššie uvedené náklady, fyzické produkty majú tendenciu ponúkať nižšie percentuálne marže, niekedy v jednociferných číslach.

Našťastie, neexistuje žiadny skutočný limit toho, koľko môžeš zarobiť ako affiliate marketing.

Affiliate marketing môže byť skvelý spôsob, ako zvýšiť svoj existujúci príjem, dokonca sa môže stať tvojím hlavným zdrojom príjmu, ak si ochotná prijať záväzok.

Ale v oboch prípadoch, ak hľadáš dlhodobý úspech s affiliate marketingom, musíš byť pripravená robiť to správnym spôsobom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *